Biomega slår Sladda

I denne uge har jeg testet den danske designercykel Biomega NYC 2 speed som har remtræk, skivebremser, automatgear og indbygget forskærm i stellet, og som i det hele taget scorer ret højt på lækkerhedsskalaen.

BIOMEGA BLANDT DE BILLIGSTE

Jeg er 183 cm høj og lånte derfor en sølvgrå NYC 2 speed i stelstørrelse 55. I Biomegas butik koster den sorte og sølvgrå model 6.999 kr. og den hvide model koster 5.999 kr. (ekskl. bagagebærer og skærme).

Remtrækcykler er generelt lidt dyrere end cykler med almindelig kæde, og når man lige hører navnet Biomega, og når man ved at de har vundet en del designpriser for deres cykler, og at der står folk som Jens Martin Skibsted og Bjarke Ingels bag firmaet, så tænker man at prisen på cyklerne nok er lidt utilnærmelige, men nu hvor Ikeas Sladda er trukket tilbage, er Biomega NYC 2 speed faktisk blandt de billigste remtrækcykler på det danske marked.

Der findes hollandske Lekker Amsterdam til omkring 7.000 kr. og så er der faktisk ikke så mange andre remtrækcykler i den prisklasse. Med en startpris på omkring 6.000 kr. er NYC ganske vist nogle tusinde dyrere end Sladda (som kostede 3.400 kr. for Ikea Family-medlemmer og 4.500 kr. for andre), til gengæld er den samlet og justeret når du køber den, og NYC virker generelt mere robust end Sladda.

2, 8 ELLER 11 GEAR

NYC fås enten med to automatgear eller 8 eller 11 gear, men jeg ville helst teste modellen med to gear så jeg kunne sammenligne NYC med Sladda. Det er nemlig det samme automatgearssystem, SRAM Automatix. De to automatgear er ret velegnede til dansk bykørsel. Man kommer hurtigt op i fart når man har holdt stille for rødt, og man har for det meste kun brug for de to gear.

Personligt kan jeg ret godt lide SRAM Automatix-navet, men jeg kan allerbedst lide single speed-nav, og i Biomegas butik fortalte de at de godt kunne levere NYC som single speed hvis man ønskede det.

DISTORTION RESISTANT

At cykle på arbejde over Dronning Louises Bro en morgen efter Distortion er som at liste over en mineret mark. Jeg var lidt nervøs for om der ville bore sig nogle glasskår fast i dækkene på den cykel jeg havde lånt, men jeg klarede mig heldigvis igennem minefeltet. På siden af dækket står der K-Shield Puncture Resistant, og så ved man at man er i gode hænder; Kendas K-Shield-teknologi er nemlig testvinder blandt “punkterfri” dæksystemer.

LET MEN ROBUST

Efter min test af Sladda havde jeg mange rosende ord at sige om Sladda, men den havde en akilleshæl i mine øjne, og det var den justerbare frempind. Jeg syntes simpelthen den knirkede og vrikkede og føltes usikker, uanset hvordan jeg indstillede og strammede den.

Derfor var prisen på Sladda ikke en lige så stor konkurrenceparameter for Ikea ift. andre remtrækcykler som jeg først antog. Hvis man sammenligner robustheden af Sladda og Biomega NYC 2 speed, vinder Biomega med et par point, for der får man en cykel der er solid og sikker hele vejen igennem. Se bare frempinden; man behøver næsten ikke at have testkørt cyklen for at vide at den er sikker at køre på.


Men var det ikke remmen på Sladda der gjorde at de trak den tilbage, spørger den opmærksomme læser. Jo, men Ikea havde – formodentlig for at kunne holde prisen omkring de 4.000 kr. – valgt et remtræksystem fra Continental, ContiDrive. Biomega (og Larry vs Harry og Butchers & Bicycles og andre) har derimod valgt et remtræk fra Gates, og det er tilmed Gates CDX som er den dyre af de to systemer fra Gates. Remtræktandhjul og -remme skal ikke skiftes så ofte som almindelige kæder og tandhjul, men de holder nu ikke for evigt.

På papiret lyder det flot at forskærmen er integreret i stellet, men i praksis får man brug for ekstra skærme hvis man skal cykle i regnvejr. Min testcykel var udstyret med to lette skærme som passede godt til resten af cyklen.

KONKLUSION


Stellet er let og lækkert, der er tænkt over detaljerne, cyklen er behagelig at køre på, remtrækket er en sand fornøjelse, skivebremserne ligeså. What’s not to like. Biomega NYC 2 får fem ud af fem (remtræk)tandhjul.

Tak til butikschef Molly fra Biomegas nye butik på Østerbrogade som var så venlig at udlåne en NYC til mig i tre dage.

Læs også: 

One comment

Comments are closed.