Remtræk eller rustne kæder

#syvugerpåsladda

“Jeg er vild med den; jeg har faktisk købt to,” sagde den kvinde jeg kørte forbi på vej hjem fra arbejde. Hun kørte også på en Sladda, så jeg huggede bremserne i og spurgte om jeg måtte stille hende et par spørgsmål om cyklen. Hun var så vild med Sladda, sagde hun, at hun havde spurgt Ikea om hun måtte være deres cykelambassadør, og hun sagde at hun ikke forstod at København ikke var fuld af dem. Vi stod og talte lidt om vores erfaringer med Sladda, og lige pludselig havde vi inddraget en tredje cyklist der parkerede sin cykel der hvor vi stod og talte. Der stod vi som to Ikeas Vidner og fortalte om Sladdas remtræk og automatgear og skivebremse og de andre fortræffeligheder ved cyklen, og den tredje cyklist pegede på sin rustrøde kæde og nikkede forstående til vores forkyndelse og syntes at 3.400 kr. (for Ikea Family-medlemmer) lød vildt billigt. “Skriv nænsomt … men realistisk selvfølgelig”, sagde den anden sladdacyklist da vi tog afsked. “Det skal jeg nok,” råbte jeg over skulderen.

Så jeg er åbenbart ikke den eneste dansker der hader rustne og raslende kæder og derfor er blevet forelsket i remtræk. I løbet af de uger jeg har testet Sladda, har jeg talt med flere om remtræk, og de har i flere tilfælde fortalt at de har engangshandsker eller plastikposer i tasken så de altid lige kan sætte deres rustne kæde på når den hopper af. Det er da lidt tosset at vi stadig i det 21. århundrede slås med rustne cykelkæder; metalkæder virker lidt som noget der peakede under den industrielle revolution. Min seneste kædeoplevelse var da min søns fodboldtræner kom for sent til træning fordi hans kæde og gear var frosset fast.

HVAD ER REMTRÆK

Remtræk eller bæltedrev (beltdrive på engelsk) er en kæde lavet af kulfiber. Den kræver mindre eller ingen vedligehold ift. en almindelig cykelkæde, og faktisk yder Ikea 10 års garanti på drivremmen. Det siger lidt om holdbarheden. Sladdas remtræk er en ContiDrive fra tyske Continental. Et remtræk skal ikke smøres, så man får ikke kædeolie på tøjet, og jeg synes den passer godt til dansk vinter med sjap eller frost og salt på vejene.

Automatgearet på Sladda er fra Sram. Til at begynde med syntes jeg bare Ikea skule have valgt at lave en cykel med ét gear, men efter at have kørt på cyklen nogle uger, begyndte jeg at værdsætte automatgearet. Automatgearet fungerer på den måde at når man kører, og der begynder at komme fart på, eller når man skal træde lidt mere i pedalerne, skifter den til andet gear. Hvis man står stille i et kryds, kan man starte og accelerere relativt hurtigt i første gear, og når man så har trådt fem-ti omgange, slår automatgearet til. Da det er indvendige gear, er der også mindre vedligehold der. Hvis jeg boede i Århus eller Oslo, ville jeg nok have brug for flere gear, men jeg kører mest på ret flade strækninger med gode cykelstier, så de to gear passer godt til mine daglige 2 x 4 kilometer til og fra arbejde i Københavns midte.

Konklusionen indtil videre er at hvis jeg skulle ud at købe en cykel i dag, ville jeg absolut vælge en cykel med remtræk. Jeg synes det er dejlig let at træde rundt, og det er let at accelerere. Og jeg savner ikke den der svage metalliske lyd fra en almindelig kæde. Jeg synes også jeg kan mærke den bedre kraftoverførsel som andre nævner når de sammenligner almindelige kæder med remtræk, og trådet føles let, glidende og sikkert.

HVIS DU VIL VIDE MERE OM REMTRÆK

Webshoppen The Way to Bike som holder til i Sorø, har speciale i cykler med remtræk. De skriver på deres site at laboratorietest viser at remtræk holder dobbelt så længe som almindelig kædetræk, og at en rem vejer mindre end en almindelig metalkæde. Læs hvad de ellers skriver om remtræk.

Og Tor Nørretranders – jep, ham videnskabsforfatteren – skriver også på sit site tor.dk om sine erfaringer med remtrækcykler.

LÆS OGSÅ: BIOMEGA SLÅR SLADDA OG IKEA TILBAGEKALDER SLADDA