Syv uger på Sladda – Konklusion

#syvugerpåsladda

Jeg har nu lånt og testet Ikeas cykel i syv uger, og det er blevet tid til en konklusion.

DESIGN
Ikeas Sladda er designet af Oskar Juhlin, Jan Puranen og Kristian Eke fra Veryday. Designet minder lidt om danske Biomega, bl.a. Biomega NYC 2 som ligesom Sladda har remtræk, skivebremse og automatgear (2 gear), men som koster det dobbelte af Ikeas cykel. Ligesom Biomegas design er blevet bemærket og rost internationalt, er Sladda blevet tildelt designpriserne Red Dot Award og Good Design Award.

Der er noget stramt og Apple-agtigt over det lysegrå stel som er lavet af aluminium og virker både let og stærkt. Der er næsten ingen kabler på cyklen, kun et kabel til skivebremsen på forhjulet. De to gear i navet på baghjulet skifter automatisk, og bremsen på baghjulet er en fodbremse. Alt i alt en minimalistisk oplevelse.

Det ærgrer mig lidt at reflekser og lygter (som jo er påkrævet i mange europæiske lande) ikke er tænkt mere ind i designet når man nu har hyret et skarpt designteam. Reflekser og lygter virker sådan lidt hovsaagtige – som om man, efter man har designet cyklen, er kommet i tanker om at reflekser og lygter jo er lovpligtige i mange lande. I stedet for at montere de medfølgende for- og bagreflekser og ditto lygter kan man selvfølgelig bare købe nogle mere minimalistiske lygter a la usb-lygterne Reelight Go og et simpelt traditionelt katteøje til bagskærmen; det ville jeg i hvert fald gøre. Til gengæld er det en sjov detalje at klokken er en del af håndbremsen; den har tilmed en god klang.

Cyklen findes i to størrelser, 26″ og 28″, men den findes kun i en unisexmodel. Min kollega sagde til mig at han syntes den lignede en damecykel, og at han ikke ville køre på sådan en. Jeg selv kan godt lide udseendet og har ikke noget mod at køre på en cykel hvis tværstang måske minder mest om en damecykel, men der vil nok være nogle mænd der har det som min kollega og vælger cyklen fra fordi de synes den ligner en damecykel. Unisexlooket minder også lidt om de københavnske bycykler. Måske vil designet derfor appellere til hoteller som udlåner/udlejer cykler til turister som gerne vil se København fra en cykel, eller til studerende der vil have en billig cykel som ikke kræver for meget vedligehold.

Man kan købe to slags bagagebærere til Sladda, en forbagagebærer og en bagbagagebærer. Begge er fremstillet i aluminium (med samme lakering som cyklen) og bambus, og de er lette at montere på nogle specielle knopper som er designet til formålet. Kombinationen af dobbeltstøttebenet og forbagagebæreren – der er monteret på stellet, ikke på forhjulet, og derfor ikke bevæger sig når forhjulet bevæger sig – gør at man kan lægge en tung taske eller andet på forbagagebæreren uden at cyklen vælter når den står på støtteben. Det er godt tænkt. Jeg kan også godt lide at Ikea har brugt bambus til bagagebærerne; det er bæredygtighed i mere end en forstand. Aluminium, som de fleste dele af Sladda er lavet af, kræver derimod meget energi at udvinde og er derfor ikke et specielt miljøvenligt materiale; til gengæld er det et let materiale og ruster ikke, og CO2-aftrykket fra aluminiumsproduktionen opvejes formodentlig af den mængde CO2 man sparer ved at vælge en cykel som transportmiddel.

SAML SELV
Jeg samlede cyklen sammen med min søn Moses. Vi syntes samlevejledningen var relativt let at forstå, og vi fik samlet det hele på en times tid. Jeg blev nu aldrig helt gode venner med den justerbare frempind. Den knirkede og vrikkede når man havde kørt nogle dage med den. Så strammede jeg skruen på frempinden – med den unbrakonøgle som jeg vænnede mig til at have i jakkelommen i testperioden – og så virkede den stabil nogle dage igen. Jeg spurgte Ikea til råds, og de sendte straks en ny frempind, men den havde jeg nu samme problemer med. Jeg er som nævnt andetsteds på bloggen ikke cykelekspert, bare en glad footbikeamatør, så jeg kan ikke udelukke at jeg har strammet skruen forkert. Det tror jeg nu ikke jeg har, og uanset om jeg er amatør eller ekspert, henvender Sladda (og andre ikeaprodukter) sig jo netop til helt almindelige mennesker som med en vejledning og nogle unbrakonøgler i hånden burde kunne samle produktet korrekt. Så lige på det punkt synes jeg der er plads til forbedring.

REMTRÆK
Sidste uge fik jeg en god snak med min lokale cykelmekaniker Henrik Barholt fra Barholt Cykler om hans erfaringer med remtræk. Vi talte om de to remstræksystemer der er på markedet lige nu: ContiDrive fra Continental (som bl.a. Sladda og Ebsen bruger) og Gates (som bl.a. Biomega, Larry vs Harry og Butchers & Bicycles bruger) som producerer to serier/systemer, Gates CDN til bykørsel og Gates CDX som Gates kalder high-performance, og som er henvendt til folk der kører mange kilometer og/eller off-road.

Hos Barholt Cykler havde de både cykler med ContiDrive, Gates CDN og Gates CDX, og mit indtryk var at de var glade for remtræk, men troede mest på Gates CDX-systemet. Jeg forstod også at et remtræk ikke er så vedligeholdelsesfrit som nogle gerne vil gøre det til. Henrik Barholt viste mig hvilke reparationer de havde på remtrækcykler, og han viste hvor og hvordan tandhjulene på en remtrækcykel blev slidt, særligt når der var tale om plastikdele.

Overordnet virkede det til at de havde bedst erfaring med Gates CDX, den dyre af de to systemer fra Gates. Det overrasker måske ikke; ofte hænger pris og kvalitet sammen. Hvis Ikea skal sælge en cykel med remtræk og skivebremser til cirka 3.400 kr. (for Ikea Family-medlemmer), kan det formodentlig kun gøres med en af de billige remtræksystemer, ContiDrive eller Gates CDN.

Efter syv uger med remtræk bliver det svært at vende tilbage til en almindelig kæde. Hvis jeg skulle ud at købe en ny cykel i dag, ville jeg absolut kigge efter en cykel med remtræk, og hvis Ikea lavede en anden frempind, ville Sladda absolut være en kandidat. Jeg synes det er dejlig let at træde rundt med remtræk, og det er let at accelerere. Jeg savner ikke den der svage metalliske lyd fra en almindelig kæde, og jeg synes også jeg kan mærke den bedre kraftoverførsel som andre nævner når de sammenligner almindelige kæder med remtræk. Jeg tror og håber at remtræk er kommet for at blive.

Jeg giver Sladda fire ud af fem tandhjul.